Wednesday 9 November 2016

TWINS OF FAITH CONFERENCE 2015 (4)

28/12/2015

THE AWAKENING
26-27/12/2015
DI PUTRAJAYA INTERNATIONAL CONVENTION CENTRE (PICC)

Teks : Zaliha Yeop


Penceramah terakhir petang hari pertama yang saya hadiri ialah Ustaz Dr Mohd Sukki Othman membawa tajuk 'Hormat, Taat dan Berfikiran Terbuka'.

Beliau yang sepatutnya menyampaikan ceramahnya pada pukul 12.00 tengahari telah diubah ke sesi terakhir petang itu. Ceramah disampaikan secara santai dan interaktif kerana beliau amat berpengalaman mengendalikan program Tanyalah Ustaz di TV9. Peserta diberi ruang mengemukakan soalan melalui SMS ke 019-324 1364 pada slot waktu 40 minit yang diberi oleh pihak penganjur.

Sesuatu yang menarik perhatian saya ialah penyampaian penceramah yang memberi rungkaian permasalahan dengan pendekatan yang mudah. Pada pendapat saya - 'Agree to disagree' di dalam persoalan yang dikemukakan.

Beliau memberi contoh berikut:

1. Perlukah untuk mengadakan sambutan Maulidur Rasul. Banyak pendapat yang diutarakan menyokong dan membantah ditakuti Bid'ah. Pada masa yang sama masih ramai umat Islam yang tidak solat dan masih mengamalkan riba. Sepatutnya kita berbeza pendapat dan memberi cadangan bagi penyelasaian sesuatu permasalahan dan bukan kepada perbalahan.

2. Perbezaan pendapat untuk solat sunat Terwaih 8/20 rakaat. Orang yang mempertikaikan tidak pula melaksanakan solat tersebut.

3. Menjawab kepada satu soalan, Apa hukum berbuat baik kepada orang bukan Islam?- Penceramah membuat kesimpulan berbuat semua perkara yang baik akan diberi ganjaran pahala oleh Allah.



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Hari kedua (Ahad) saya menghadirkan diri di Dewan Plenari dengan mendengar dari Penceramah Antarabangsa di dalam Bahasa Inggeris sepenuhnya.

Penceramah Pertama: Bilal Assad dari Melbourne
Life's a Rollercoaster

Key points:
- Life is full of challenges - faith/iman
- Iblis is arrogant create jealousy, pridefulness, riak and the feeling of superior to others in our life.
- Iblis create the feeling of insincerity in our life
- Iblis attack us from left and right with false promises.
- Iblis whispers during our prayers

Solution:
1. Syaitan is weak than you think. Never give up.
2. Allah is always with you. Andel is protecting you. Doa to Allah when life is insignificant. The higher you go with Allah the smaller the world is to you.
3. Allah swt acknowledges it is not easy. Make taubah and return to Allah.


Penceramah Kedua: Abdurrahman Murad
Attend, Acquire, Accompolish

Islam will fade away as a matter of time if we never observe the followings:

1. No Solah
2. No Sadaqah
3. No Quran
4. No Fasting
5. No Hajj

Solution:
1. Knowledge will protect us from fitnah - Dajjal
2. Desire to improve ouselves

Conclusion:
There are a lot of opportunity for us to learn knowledge based on Quran and Sunnah.

Saya rasa amat bersyukur kerana diberi peluang untuk menghadirkan diri ke program sebegini. Rata-rata pesertanya ialah anak-anak muda sebaya Alia yang dahaga ilmu agama dengan membayar yuran penyertaan.

Bacaan Al Quran oleh Penceramah Antarabangsa amat mengasyikkan. Subhanallah

Adalah diharapkan program agama bertaraf antarabangsa sebegini dianjurkan oleh ugamawan tempatan dengan pendekatan yang lebih moden dan tidak hanya terhad kepada sesi ceramah di masjid sahaja.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment