Wednesday 9 November 2016

MENULIS SEMULA - 10/12/2015

MENULIS SEMULA - 10/12/2015

Teks : Zaliha Yeop

Sudah agak lama saya tidak mengemaskini BLOG. Nak kata sibuk tidak juga. Sekadar hilang fokus kepada BLOG dan memberi tumpuan pula kepada aktiviti Pengurusan dan Perancangan Harta dan Pusaka yang saya tinggalkan semenjak pertengahan bulan September. 

Saya mengambil beberapa langkah ke belakang dan tidak melakukan sebarang aktiviti Harta dan Pusaka setelah selesai Program KSS yang dikendalikan oleh Kausar Wealth Management Sdn Bhd. Saya selesai membuat semua sesi penerangan kepada pelanggan yang dipilih. Hasil dari sesi tersebut saya mendapati respon dan komitmen dari mereka agak lembap. Mereka tidak membangkang malah bersetuju bahawa Pengurusan dan Perancangan Harta dan Pusaka memang baik dan memberi banyak manafaat kepada waris yang ditinggalkan. Kos yang agak tinggi dan sikap ambil mudah di kalangan mereka adalah diantara faktor tidak/lambat bertindak untuk mendapatkan perkhidmatan Pengurusan dan Perancangan Harta dan Pusaka.

Sepanjang bulan Oktober dan November saya menyemak dan meneliti semula perancangan, strategi dan aktiviti selepas persaraan. Sungguhpun pada dasarnya usaha belum mendatangkan pulangan dari segi wang ringgit saya tetap berbangga dan bersyukur kerana punya banyak ruang waktu melakukan aktiviti yang saya suka dan tidak dapat dilakukan semasa masih bertugas. 

Saya masih istiqamah bangun seawal 5.00 pagi untuk solat sunat Tahjjud, Taubat dan Hajat. Selepas itu saya dan Big Boss akan solat Subuh berjemaah di Masjid. Balik dari Masjid kami terus membaca Al Quran di ruang tamu rumah. Saya sudah mula mengamalkan membaca Surah Yaasin setiap pagi bagi memulakan hari semenjak 31/10/2015 diikuti dengan surah lain. Azam saya untuk khatam Al Quran dalam tempoh 2 bulan. Semuga Allah memberikan rahmat dan saya terus istiqamah.

Pukul 7.00 pagi saya akan menyediakan sarapan pagi atau Big Boss membeli makanan untuk sarapan pagi bersama.  Selesai sarapan saya akan melakukan solat sunat Dhuha 12 rakaat dan kerja-kerja rumah yang sewajarnya.

Pukul 9.00/9.30 pagi saya akan melakukan tugasan di 'Home Office' atau berjumpa prospek atau bersama-sama kawan-kawan sehingga pukul 12.30 tengahari. Tugasan seterusnya memasak untuk makan tengahari dan solat Zuhur.

Pukul 2.00/2.30 petang masuk semula ke 'Home Office' sehingga waktu Asar atau pukul 5.00 petang. Ini ialah masa santai saya setiap hari.

Pukul 6.45 petang saya dan Big Boss akan bersiap-siap untuk solat Maghrib berjemaah di Masjid. Selesai Mahgrib kami balik ke rumah waktu makan malam untuk Big Boss. Big Boss bersolat Isyak berjemaah di Masjid manakala saya solat di rumah sahaja.



Selesai solat Isyak ialah waktu santai saya membaca buku, Online Tusyen, menonton televisyen, bermesej di WA dan Facebook sehingga pukul 12.00 tengah malam.

No comments:

Post a Comment