Wednesday 9 November 2016

PASAR PAGI KG KOH - 10/09/2015

PENGALAMAN/KENANGAN

Teks : Zaliha Yeop

Khamis – 10/9/2015
26 Zulkaedah 1436H

Kami makan Nasi Goreng untuk sarapan pagihari ini. Selepas sarapan Big Boss menemani saya membuat tugasan Hartanah mengambil gambar rumah Kak Esah jiran di taman dan apartmen Yusmizan di Bukit Permata. Saya diminta untuk membantu mereka mendapatkan pembeli bagi kedua-dua hartanah tersebut.

Saya memuat turun gambar hartanah di Facebook sesampai di rumah dengan penuh harapan akan ada orang yang berminat dengan hartanah tersebut. Selesai tugasan kami mengambil kereta Waja yang dihantar untuk servis pagi semalam. Oleh kerena ada sedikit pembaikan untuk kerosakan kereta Waja telah ditinggalkan semalaman di wokshop.

Setelah menghantar kereta Waja balik ke rumah Big Boss berseorangan bergegas ke Ipoh untuk mengambil lapuran perubatan dari Klinik Dr Lee Boon Chye untuk menyokong permohonan beliau mendapatkan pencen ilat dan seterus menghantar ke pejabat Perkeso di Ipoh. 

Saya membuat temujanji dengan Faridah untuk ke Pasar Pagi di Kampong Koh pada pukul 11.30 pagi. Sudah agak lama saya tidak ke sana. Pasar Kampong Koh di buka dari pukul 8.00 pagi setiap hari Khamis. Banyak barangan yang jual dari makanan untuk sarapan pagi, bantal kekabu, pakaian/barangan, dapur, jubah, tudung, ikan dan sayur-sayuran.

Saya berminat kepada cadar ‘home made’yang dijual di sebuah gerai di pasar tersebut. Warna dan kualiti kain yang dijual agak menarik dan berkualiti dibandingkan dari yang beli di Billion. Saya agak terkilan untuk membuat tempahan dari gerai tersebut kerana layanan buruk yang diberikan. Ia berpunca apabila saya bertanyakan berapa harga upah menjadit cadar dan sarung bantal. Sungguhpun beliau berkali-kali memohon maaf atas layanan yang sambil lewa hati saya menjadi tawar untuk membuat tempahan dengan beliau. Kesimpulan yang saya buat ialah apabila hati kita disakiti seribu perkataan maaf tidak akan mampu memperbetulkan keaddaan.

Kami makan tengahari di kedai Rojak Manjung di Sitiawan sebelum mengambil Mubin dari sekolah pada pukul 1.00 tengahari.


Setelah solat Zuhur di rumah saya mengemaskini tugasan di ‘Home Office' sehingga waktu Asar. Petang itu sambil berbasikal lima pusingan saya turut mengedarkan ’Flyers’ke rumah jiran-jiran di taman untuk Perancangan dan Pengurusan Harta dan Pusaka. Semuga usaha saya mampu memberi kesedaran kepada masyarakat untuk membuat perancangan kepada harta mereka. 

No comments:

Post a Comment