Wednesday 9 November 2016

AKTIVITI 9/9/2015

CATATAN HARIAN

Teks : Zaliha Yeop

PERJALANAN PERSARAAN SAYA

Rabu - 9/9/2015
25 Zulkaedah 1436H

Pagi ini hujan turun dengan lebatnya di Manjung sebaik selepas memberi salam solat Subuh. Kami tidak boleh balik ke rumah kerana tadi kami menaiki motosikal ke masjid. Cuaca juga tidak menunujukkan tanda-tanda hari akan hujan. Walau apa pun hujan ialah rahmat dari Allah. Masa yang sesuai untuk saya submit DOA. Saya pun membaca Al-Kausar 100 kali memohon dipermudahkan semua urusan untuk kebaikan di dunia dan di akhirat. Saya juga memohon supaya Allah melimpahkan rahmat ke atas apa yang saya usahakan.

Semua jemaah menunggu hujan reda di dalam masjid. Ada yang mengaji dan ada juga yang berbual sesama jemaah. Saya berbual dengan Kak Thaudah yang akan mengerjakan fardhu Haji minggu hadapan. Sempat juga saya bertanya berapa kos perbelanjaan beliau suami isteri untuk mengerjakan haji dan agensi yang mengendalikan pakej tersebut.

Saya dimaklumkan kos perbelanjaan mereka ialah kurang RM60 lagi RM40,000 seorang dan perjalanan mereka suami isteri akan melalui transit di Oman. Saya terlupa pula nama agensi yang mengendalikan pakej haji tidak berminat kerana kos yang dikenakan agak tinggi. Bukan di dalam bajet saya.

Mengimbau ketika saya dan Big Boss mengerjakan haji pada tahun 2001 kami di  dalam ‘reserve list’ sahaja. Tabung Haji meminta kami mencukupkan tabungan RM10,000 seorang untuk membolehkan kami menunaikan Fardhu Haji pada tahun tersebut. Sungguhpun Big Boss pada mulanya agak keberatan untuk menunaikan Fardhu Haji tahun tersebut tetapi akhirnya beliau akur apabila dinasihatkan oleh seorang Pak Haji untuk menerima undangan menjadi tetamu Allah.

Kos keseluruhan kami berdua mengerjakan haji lebih kurang RM25,000 sahaja. Tambang pada ketika itu lebih kurang RM9,000 seorang dan bakinya duit poket untuk kegunaan di sana. Saya membuat rumusan sendiri Allah menjemput kita pada kadar kemampuan seseorang. Walau apapun saya bersyukur kerana impian saya untuk mengerjakan haji sebelum berumur 40 tahun Allah perkenankan.

Kami pulang ke rumah basah kuyup meredah hujan yang masih turun renyai-renyai kerana jam sudah pukul 6.45 pagi. Big Boss keluar membeli roti canai untuk sarapan pagi apabila hujan reda.

Saya mengemaskini tugasan di ‘Home Office’. Pukul 12.30 tengahari saya berhenti untuk memasak Ikan Rebus Goreng, Sayu Masak Lemak dan Cendawan Goreng untuk makan tengahari.

Saya ke rumah Kak Esah untuk berbincang urusan jualan rumah beliau selepas makan. Suami Kak Esah berusia lebih 60 tahun terkena ‘Stroke’ dan mereka tidak mampu untuk membayar balik pinjaman dari Bank. Saya berjanji akan berusaha untuk membantu mendapatkan pembeli yang berminat pada harga RM1.10 juta bagi membolehkan beliau memulakan hidup baru di kampung mereka Negeri Sembilan. Saya juga agak sedih dan bersimpati kerana beliau bersama suami berusaha bersungguh-sungguh untuk membina rumah impian dan hanya sempat mereka duduki selama 11 tahun.

Saya juga yang telah membantu mereka untuk mendapat kelulusan pembiayaan perumahan dari exBank semasa mula pembinaan pada tahun 2004. Untuk menyedapkan hati saya berkata kita merancang perancangan dari Allah lagi besar. Selesai urusan saya balik ke rumah untuk solat Asar.

Saya berbasikal lima pusingan di taman dan solat Maghrib di masjid.

No comments:

Post a Comment