Wednesday 13 January 2016

ARTIKAL 1 : CABARAN PEWARISAN HARTA PUSAKA ORANG ISLAM


12/1/2016

PERANCANGAN DAN PENGURUSAN HARTA DAN PUSAKA

Teks : Zaliha Yeop
Gambar : Artikal Simpanan Wasiyyah Shoppe Sdn Bhd

ARTIKAL AKHBAR

Belum terlambat sekiranya saya mengucapkan Selamat Tahun Baru 2016. Semuga tahun ini akan lebih cemerlang untuk kita dengan apa yang kita usahakan.

Sudah agak lama saya tidak mengemaskini blog kerana tiada motivasi untuk menyusun ayat dengan betul. Setiap patah perkataan yang disusun tidak menjadi ayat yang menarik. Saya mengambil keputusan untuk berhenti seketika dalam penulisan tuntutan Harta Pusaka.

Melangkah ke Tahun Baru dengan penuh semangat untuk memberi tumpuan sepenuhnya akan apa yang saya usahakan selepas bersara.

4/1/2016 - Isnin
Saya menghadiri sesi pertemuan/mesyuarat mingguan minggu pertama tahun baru 2016 PPM di Kausar Wealth Management Shah Alam. Big Boss menghantar saya dan kami memulakan perjalanan pukul 6.15 pagi selepas solat Subuh. Kami sampai ke destinasi pukul 9.30 pagi. 

5/1/2016 - Selasa
Saya menemani Big Boss untuk rawatan bulanan di Hospital Pakar KPJ Ipoh. Rawatan kali ini rawatan lebih menyeluruh dengan keperluan ujian darah dan ' Stress Test' untuk menguji ketahanan jantung dan badan.

6/1/2016 - Rabu
Pada sebelah pagi saya mengemaskini tugasan di Home Office. Banyak yang saya tinggalkan atau tidak difailkan dengan sempurna. Sebelah petang temujanji pertama untuk tahun ini dengan bakal klien seorang Peguam. Kemudian saya dihubungi untuk janji temu dengan mantan rakan sejawat di BBMB. Sudah hampir 3 bulan tidak berjumpa setelah beliau mendirikan rumahtangga semula. Beliau baru menjawat jawatan sebagai guru Bahasa Inggeris di sebuah sekolah agama di Seri Manjung. Pertemuan selama satu jam saya tidak berjemaah Maghrib di masjid kerana terlewat sampai ke rumah pada pukul 7.20 petang .

7/1/2016 - Khamis
Sebelah pagi saya menghantar borang Al Wasitah kepada bakal klien di Farmasi Sitiawan. Kemudian ke pejabat dua Agensi Takaful mendapatkan nombor telefon Pengurus mereka untuk slot temu janji.
Pada sebelah petang saya berjumpa dengan seorang Pengurus Agendi Takaful yang lain. Kebetulan Big Boss memperbaharui Takaful dan Cukai Jalan kereta Azeem.

Pertemuan dengan Pengurus Agensi Takaful ialah sebagai salah satu usaha saya untuk 'leverage' pelanggan mereka dengan memberi perkhidmatan kewangan yang lengkap sehingga selepas kematian.

8/1/2016 - Jumaat
Temujanji dengan salah seorang Pengurus Agensi Takaful yang saya hubungi untuk janji temu semalam. Masih ada dua lagi agensi yang saya belum temui. Sebelah petang saya mengemaskini FB dan membaca WA dari kawan-kawan dan membuat ulangkaji bagi memantapkan lagi pengetahun di dalam bidang Perancangan dan Pengurusan Harta dan Pusaka.

9/1/2016 - Sabtu
Hari ini saya cuti memasak kerana sibuk di Home Office. Big Boss ke pasar beli bahan-bahan untuk Kerabu Kacang Botol kegemarannaya. Sebelah petang saya sepatutnya menghadir mesyurat Usahanita Perak Tengah di Teluk Intan Perak tetapi saya batalkan pada minit terakhir.

Saya ke SignCo buat 'rubber stamp' untuk kegunaan doket Poslaju dan ke rumah Pembantu untuk jahit 2 helai jubah. Setelah itu saya balik semula ke ruamh dan makan tengahari bersama-sama.

10/1/2016 - Ahad
Saya menghadiri Kuliah Dhuha pertama di Masjid Desa Bayu  untuk Tahun Baru 1437H. Kemudian kami ke Pasar Tani membeli sarapan pagi  Petang ini saya akan ke Shah Alam untuk Program New Year Kick Off 2016 di Kausar Wealth Management Sdn Bhd

Dalam perjalanan saya singgah menghantarkan Borang Keahlian KODANAPUTRA. Mula perjalan pukul 4.00 petang dan sampai ke destinasi pukul 7.23 malam. Tepat masa untuk solat Maghrib. Alia, Aliff dan Azeem datang sekali.

________________________________________________________________________________

Mulai hari ini saya akan memaparkan kepada anda artikal suratkhabar yang dikendalikan oleh 'founder' Wasiyyah Shoppe En Ariffin Sabirin sebagai perkongsian ilmu.

Bersambung....




No comments:

Post a Comment