Wednesday 30 December 2015

MEMPUNYAI WASIAT YANG MEMUDARATKAN

29/12/2015

PERANCANGAN DAN PENGURUSAN HARTA DAN PUSAKA


Teks : Zaliha Yeop

(Nota Rujukan Perancangan dan Pengurusan Harta dan Pusaka Wasiyyah Shoppe Sdn Bhd)

CABARAN TUNTUTAN HARTA PUSAKA ORANG ISLAM DI MALAYSIA


III. MEMPUNYAI WASIAT YANG MEMUDARATKAN

Semasa saya memberi sesi penerangan untuk mempromosi produk/perkhidmatan pewarisan Wasiyyah Shoppe Sdn Bhd, ramai memberi respon mereka telah mempunyai Wasiat dengan Amanah Raya Berhad. Mereka melanggan Wasiat-Amanah Raya Berhad secara langsung dengan membayar RM350.00 atau melalui pakej produk pembiayaan yang diperolehi dari mana-mana Bank.

Untuk makluman kebanyakan Bank di Malaysia menawarkan pakej Wasiat-Amanah Raya Berhad dengan pembiayaan yang ditawarkan.

Walau bagaimanapun mereka gagal mengemukakan dokumen/bukti langganan Wasiat yang telah dibuat. Saya ingin menarik perhatian bahawa borang Wasiat Terakhir yang anda tandatangani adalah melantik Amanah Raya Berhad (ARB) sebagai Wasi/Pentadbir sahaja. Masih ada lagi proses yang anda perlu kemaskini dengan pihak ARB.

Antaranya ialah:
1. Menerima kad yang mengesahkan anda telah membuat Wasiat dengan ARB
2. Mengemukakan kepada ARB nama-nama waris beserta salinan kad pengenalan masing-masing.
3. Mengisytiharkan dengan maklumat yang lengkap harta dan pemilikkan yang akan diwariskan.
4. Menerima pengesahan dari ARB segala dokumen pewarisan yang lengkap ada di dalam simpanan mereka.
5. Mengemaskini rekod pewarisan yang sedia ada sekiranya ada penambahan harta.

Proses pewarisan/Wasiat anda lengkap apabila semua perkara di atas telah dilakukan. Sekiranya anda hanya menandatangani borang wasiat sahaja masih banyak yang perlu dilakukan supaya pewarisan/Wasiat tersebut boleh dilaksanakan dengan baik selepas kematian.

Perlu diingat anda hanya membayar ARB - RM350.00 bagi perlantikan Wasi sahaja. Apabila berlaku kematian waris perlu membayar kos/fi yang berkaitan untuk perlaksanaan. Di sini waris akan terbeban dengan kos yang dikenakan (sila rujukan kos pada tulisan saya sebelum ini).

Anda akan mengatakan Wasiatnya murah tetapi kos perlaksanaannya akan memudaratkan waris. Sekiranya waris tidak mempunyai kewangan yang mencukupi perwarisan akan mengambil masa yang lama dan berpanjangan.

Bagi mengelakkan waris mengalami kesusahan membuat tuntutan Wasiyyah Shoppe Sdn Bhd menyediakan pakej Al Wasitah bagi Pengurusan Harta Pusaka selepas kematian dan Hibah bagi Perancangan Harta. Anda sebagai tuan punya harta melantik Wasiyyah Shoppe Sdn Bhd sebagai Perunding Harta Pusaka dan merancang kepada siapa harta akan diwariskan dengan membayar fi yang ditetapkan.

Apabila berlaku kematian waris anda menerima harta pusaka dengan percuma. 

Anda perlukan khidmat nasihat Perancangan dan Pengurusan Harta dan Pusaka,

Hubungi saya :  PM / WA 012-506 9062

Bersambung....




No comments:

Post a Comment