Wednesday 16 December 2015

FLYERS

16/12/2015

FLYERS - PERANCANGAN DAN PENGURUSAN HARTA DAN PUSAKA

Teks : Zalihar Yeop
Gambar : WSSB

Ini 'Flyers' bantu Perunding Profesional Mawarith (PPM) Wasiyyah Shoppe Sdn Bhd untuk mendidik masyarakat Islam di Malaysia merancang harta dengan kaedah yang tepat dan efektif untuk disampaikan kepada waris/insan yang mereka sayangi dalam bentuk dan keadaan yang mereka ingini sebagai Harta Pusaka selepas kematian berlandaskan Syariah.

Masalahnya ialah terdapat RM66.6 Billion harta terbeku dan masih di atas nama orang yang telah meninggal di Malaysia sehingga September 2013 kerana tiada perancangan harta dibuat semasa hidup dan juga tidak dituntut oleh waris yang berhak.

Para Perunding (PPM) amat digalakkan untuk membuat sesi penerangan kepada masyarakat Islam di masjid, surau, sekolah, Jabatan Kerajaan dan Swasta keperluan dan kepentingan untuk melantik Penasihat Harta Pusaka. 

Sesi penerangan adalah penting bagi memberi kesedaran kepada seluruh masyarakat Islam di Malaysia khususnya kerana pelbagai cabaran dan masalah timbul kini sekiranya tiada perancangan harta dibuat semasa hidup. 

Diantara cabaran harta pusaka orang Islam di Malaysia kini ialah:

1. Harta pusaka yang gagal dimanafaatkan.
Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh agensi yang bertanggungjawab sebanyak RM66.6 Billion     harta tidak dituntut pada September 2013. Harta yang tidak dituntut ialah harta yang masih lagi di atas nama orang yang telah meninggal dunia. Harta ini beku dan dari jumlah tersebut 95% harta orang Islam tidak berkembang dan tidak menjana ekonomi untuk waris-waris mereka. Harta tersebut sekiranya ditadbirkan dengan sempurna mampu meningkatkan ekonomi orang-orang Islam di Malaysia.

2. Kes tuntutan harta pusaka mengambil masa yang lama.
Lapuran Utusan 2005 di Mahkamah Tinggi Temerloh 50 tahun baru selesai kes tuntutan tanah pusaka.

3. Kos pengurusan harta pusaka mahal ditanggung oleh waris.
Menurut sumber bernama 2011, Majlis Peguam mengesahkan kos peguam naik hingga 400%.

4. Timbul perbalahan dan tiada kesepakatan di antara waris.

5. Waris keliru bidang kuasa pihak yang terlibat di dalam urusan harta pusaka.

6. Waris tidak faham berkenaan Faraid, Wasiat dan Hibah.

Sekiranya anda seorang yang bertanggungjawab, perlukah Waris yang menanggung akibat dari kelalaian tidak merancang harta semasa hidup?

Bersambung....

Hubungi saya sekiranya anda memerlukan khidmat nasihat di dalam Perancangan dan Pengurusan Harta dan Pusaka:
email: zaliha.yeop@gmail.com
PM / WA : 012-506 9062




No comments:

Post a Comment