Thursday 24 December 2015

CABARAN TUNTUTAN HARTA PUSAKA ORANG ISLAM OLEH WARIS DI MALAYSIA

24/12/2015

PERANCANGAN DAN PENGURUSAN HARTA DAN PUSAKA

Teks : Zaliha Yeop
(Rujukan Nota Perancangan dan Pengurusan Harta dan Pusaka Wasiyyah Shoppe Sdn Bhd.)

CABARAN TUNTUTAN HARTA PUSAKA ORANG ISLAM OLEH WARIS DI MALAYSIA

Saya telah menulis mengenai tanggapan masyarakat mengenai Perancangan dan Pengurusan Harta dan Pusaka, hasil pengalaman sebagai Perunding Profesional Mawarith Wasiyyah SHoppe Sdn Bhd. Wasiat dan harta pusaka adalah subjek yang selalu dekat tetapi sebenarnya jauh daripada kita. Saya mengatakan begitu kerana secara langsung atau tidak langsung kita menghadapi senario tuntutan harta pusaka dikalangan ahli-ahli keluarga. 

Ada tuntutan harta pusaka simati yang berjalan dengan baik tanpa sebarang bangkangan dan hubungan silatul rahim antara keluarga bertambah erat. Pada sisi yang berbeza timbul perbalahan dan persengketaan dari tuntutan tersebut sehingga waris-waris membawa haluan hidup masing-masing. Sekiranya ini berlaku saya dapat merasakan amat malang sekali bagi simati meninggalkan harta pusaka kepada warisnya. Simati menanggung beban pertanggungjawaban dari Allah bagaimana hartanya digunakan dan waris pula gagal mendapat manafaat dari harta tersebut.

Seterusnya saya akan menyentuh pula cabaran yang perlu dihadapi oleh waris semasa membuat tuntutan harta pusaka di Malaysia. Sepanjang tulisan mungkin ada pengulangan hujah dari tulisan sebelum ini kerana ianya berkaitan diantara satu dengan yang lain. Perkara yang penting perlu diulang berkali-kali bagi menambah kefahaman masyarakat Islam supaya bertindak segera membuat perancangan harta semasa masih hidup. Perlu diingat mati adalah pasti hidup belum tentu. Saya rasa amat perlu untuk mengubah  sikap suka bertangguh dikalangan masyrakat hari ini. 

Apakah cabaran yang dihadapi oleh masyarakat Islam di Malaysia semasa proses membuat tuntutan harta pusaka? Cabaran yang bakal memberi tekanan perasaan kepada waris sehingga RM66.6B harta terbeku ialah:
1. Proses perundangan yang rumit
2. Kos pengurusan harta pusaka yang mahal
3. Mempunyai wasiat yang memudaratkan
4.Waris tidak faham hukum Faraid
5.Waris tidak faham proses pewarisan harta dan pusaka di Malaysia.

Saya akan membuat penerangan secara terperinci setiap masalah yang berkaitan. Setelah itu saya akan mencadangkan jalan penyelesaian kepada setiap permasalahan menggunakan kaedah perkhidmatan yang disediakan oleh Wasiyyah Shoppe Sdn Bhd.

Sekiranya anda memerlukan khidmat nasihat Perancangan dan Pengurusan Harta dan Pusaka..

hubungi PM / WA  : 012-506 9062 Zaliha

Bersambung....

No comments:

Post a Comment