Wednesday 9 November 2016

AMALAN HARI JUMAAT - 11/09/2015

PENGALAMAN/KENANGAN

Teks : Zaliha Yeop

PERJALANAN PERSARAAN SAYA

Jumaat – 11/9/2015
27 Zulkaedah 1436H

Pagi Jumaat kami solat Subuh berjemaah di masjid. Mengambil keberkatan penghulu segala hari balik dari masjid saya membaca Surah Yaasin dan Al Kahfi. Saya memang berazam untuk membaca surah Al Kahfi setiap Jumaat kerana terdapat banyak hadis mengungkapkan tentang keutamaan dan manfaat pada surah ini. 

Diantara kelebihannya membaca Surah Al Kahfi pada hari Jumaat ialah:
1.  Baginya cahaya dari kepala hingga kakinya dan siapa yang membaca keseluruhannya maka jadilah baginya cahaya antara langit dan bumi.
2.  Mendapat pengampunan dosa diantara dua Jumaat.
3.  Rumah yang dibacakan surah Al Kahfi dan Al Baqarah tidak akan dimasuki syaitan. 
4. Terhindar dari fitnah Dajjal.

Pagi ini saya dan Big Boss ke pasar dan membeli Nasi Lemak, Lontong dan Nasi Impit untuk sarapan pagi. Saya pula tidak bercadang untuk membuat sebarang tugasan di ‘Home Office’.

Untuk menu makan tengahari saya sediakan Ikan Cencaru Bakar, Sambal Kicap, Sambal Kacang, Pucuk Ubi Rebus, dan Gulai Masam Batang Keladi. Selalunya kami makan tengahari bersama selepas Big Boss balik dari solat Jumaat.

Pada sebelah petangnya saya menerima bekalan stok Mineral Coffee dan Active Garlic yang saya tempah minggu lepas. Saya adalah peminum kopi yang tegar dan telah meminum Mineral Coffee setahun yang lepas. Harapan saya untuk menjadikan Mineral Coffee dan Active Garlic ini sebagai salah satu bidang perniagaan selepas persaraan. Untuk itu saya perlu lebih banyak mendalami dan masih di dalam proses mendalami selok belok perniagaan ‘on-line’ dan ‘offline’ sebelum bergiat secara serius. Semuga Allah perkenankan.

Saya tidak berkesempatan untuk berbasikal petang ini kerana memberi penerangan perancangan harta dan pusaka kepada pembantu saya.


Kami solat Maghrib berjemaah di masjid.

No comments:

Post a Comment