Wednesday 9 November 2016

TWINS OF FAITH CONFERENCE 2015 (1)

27/12/2015 - AHAD

THE AWAKENING

26-27/12/2015
DI PUTRAJAYA INTERNATIONAL CONVENTION CENTRE (PICC)

Teks : Zaliha Yeop

Dua hari lepas saya tidak mengemaskini Blog kerana menghadiri TWINS OF FAITH Conference 2015 - The Awakening 26-27/12/2015 (Sabtu dan Ahad).

Saya berpeluang menghadiri program tersebut yang diadakan di PICC tiket sumbangan Alia kepada saya, Big Boss dan adiknya Azeem. Ia merupakan peluang untuk bersama anak-anak ruang waktu yang agak jarang kami dapat kerana tugasan masing-masing. Saya menerima email peringatan kehadiran sehari sebelum program bermula. Turut dilampirkan satu video mengenai program yang akan dijalankan.

Tidak pasti siapa penceramah pada video tersebut satu yang paling terkesan beliau mengingatkan saya - Niatkan untuk hadiri program kerana Allah Taala. Pesannya lagi dengan niat tersebut setiap saat saya  berada pada program tersebut akan dikira sebagai ibadah. Sayapun memasang niat menghadiri program tersebut kerana Allah Taala.

Selain dari memberikan tiket percuma Alia juga membuat tempahan penginapan 3hari 2malam untuk kami berempat berkumpul di Citadines D'Pulze Hotel Cyberjaya. Kami memulakan perjalanan ke Cyberjaya pukul 3.00 petang selepas Big Boss selesai solat Fardhu Jumaat-25/12/2015 dan sampai ke destinasi pukul 6.45 petang. Citadines D'Pulze Hotel tempat kami menginap ialah Servis Apatmen Satu Bilik yang dilengkapi dengan semua peralatan dapur untuk memasak dan memanaskan makanan.

Semasa sampai di hotel hujan turun renyai-renyai dan suasana lembap/sejuk membuatkan kami teramat lapar. Kami memilih untuk makan malam di Homst Recipe D'Pulze Cyberjaya sebuah Restoran Makanan Cina Muslim. Tidak dapat saya gambarkan bahagia dan nikmatnya dapat makan bersama dua dari empat orang anak.  Kali terakhir saya menikmati makanan Cina Muslim di Chinese Muslim Restaurant (CMR) Bayan Baru semasa  bertugas di Georgetown Pulau Pinang. Yang membuat saya lebih terharu apabila Alia pun membayarkan bil makan malam kami.

Pagi Sabtu kami bangun awal untuk sarapan pagi sebelum ke program yang dijadualkan bermula pukul 9.00 pagi. Kami tiba di PICC tepat pukul 8.50 pagi sepuluh minit sebelum kaunter pendaftaran dibuka. Apabila datang awal kami mendapat tempat pakir Zon Hijau seperti yang disarankan oleh pihak penganjur. Kami mendaftar tepat pukul 9.00 pagi dan masih punya masa untuk solat sunat Dhuha. Mengikut aturcara Upacara Perasmian Program diadakan di Dewan Plenari bermula pukul 10.00 pagi.

Pertama kali menjejakkan kaki di PICC membuatkan saya amat berbangga menjadi rakyat Malaysia mempunyai bangunan GAH yang cantik dan terletak di Kawasan Pentadbiran Negara Putrajaya yang bersih dan cantik. Saya mengambil peluang untuk meninjau persekitaran PICC sambil melawat gerai pameran di kawasan lobi. Peraturan kawalan keselamatan di PICC agak ketat dan para peserta hanya dibenarkan masuk ke Dewan Plenari tepat pukul 10.00 pagi.

Upacara Perasmian disempurnakan oleh Sahibus Samahah Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri Mufti Wilayah Persekutuan. Semasa berada di Dewan Plenari baru saya berkesempatan untuk meneliti 'Program Booklet' yang diberi kepada semua peserta semasa pendaftaran tadi. Ini merupakan kali kedua Alia menyertai program. Saya juga difahamkan setiap tahun program ini mampu menarik penyertaan sehingga 7000 peserta.

Dari Program Booklet saya mendapat makna Twins of Faith - yang membawa maksud Ilmu dan Amal. Tujuan utama program diadakan ialah untuk menggalakkan umat Islam sentiasa mencari ilmu. Objektif utama penganjur pula untuk memberikan ilmu dan menggalakkan umat kearah aktiviti sosial yang positif.

'The Awakening' dianjurkan oleh Mercy Mission in Malaysia dengan sokongan daripada Muslim World League, TV ALHIJRAH dan juga beberapa penganjur bersama yang lain. Program dua hari diadakan di beberapa tempat berbeza iaitu Dewan Plenari dan Dewan 6.

Untuk Hari Pertama 26/12/2015 'The Awakening' program Bahasa Inggeris sepenuhnya diadakan di Dewan Plenari dan Konvensyen Ilmu dan Amal di Dewan 6. Program bermula pukul 10.00 pagi hingga 10.00 malam penuh dengan pengisian ilmu merangkumi pelbagai topik keagamaan oleh Penceramah Terkenal Antarabangsa dan Tempatan.

Untuk Hari Kedua 27/12/2015 'The Awakening' di Dewan Plenari dan Youth Conference di Dewan 6. Program dua hari itu turut menyediakan Play & Pray bagi memudahkan ibubapa yang membawa anak-anak untuk turut serta dalam semua acara.

Saya berada di Dewan Plenari mengikuti tajuk yang diperbincangkan di dalam Bahasa Inggeris oleh Penceramah sehingga waktu rehat untuk solat Zuhur. Selesai makan tengahri dan solat Zuhur saya ke Dewan 6 untuk mengikuti ceramah oleh Penceramah Tempatan yang bermula tepat pukul 2.00 petang dan tamat pada pukul 5.45 petang.

Saya akan kongsikan dengan anda tajuk dan ilmu yang saya perolehi sepanjang dua hari program 'The Awakening' ini.