Wednesday 9 November 2016

AKTIVITI 6/9/2015

CATATAN HARIAN

Teks : Zaliha Yeop

PERJALANAN PERSARAAN SAYA

Ahad – 6/9/2015
22 Zulkaedah 1436H
Saya melakukan rutin pagi seperti biasa sungguhpun pada hari Ahad. Selesai Solat Subuh berjemaah di masjid kami terus pulang ke rumah kerana tiada Kuliah Subuh. Saya peruntukan waktu setengah jam setiap hari lepas Subuh untuk mengaji Al Quran sepuluh muka surat. Kami seterusnya ke Pasar Tani dan Pasar Manjung untuk beli sarapan pagi dan barangan basah untuk makan tengahari.

Selesai sarapan pagi saya bersiap untuk menghadiri jemputan Bacaan Yaasin di rumah jiran bersebelahan masjid. Majlis diadakan memohon keberkatan dan rahmat Allah untuk anak-anak mereka yang akan menduduki peperiksaan. Saya amat teruja untuk menghadiri majlis sebegini kerana ia memberi ruang untuk saya lebih mengenali jiran-jiran dan jemaah masjid yang turut serta. Ianya juga dapat mengeratkan silatulrahim di antara kami.

Banyak juadah yang dihidangkan oleh tuan rumah di antaranya Roti Jala/Kuah Durian, Bihun Goreng, Kari Ayam, Roti Arab, Bihun Sup, kuih muih dan buah-buahan. 

Selesai majlis saya balik ke rumah untuk masak makanan tengahari Ikan Masak Taucu dan Sotong Goreng Tepung.  

Hari minggu saya peruntukan untuk berehat dan juga membuat sedikit kerja rumah menukar cadar dan lain-lain. Sekiranya ada kesempatan dan merasa bosan di rumah kami akan menaiki kereta ke Lumut dan Teluk Batik.


Maghrib dan Isyak kami berjemaah di masjid.

No comments:

Post a Comment